Tuesday, October 23, 2012

C.I.N.T.A

Sekarang nie aku tengok ramai yg macam tgh kemaruk cinta je. Setuju x?? Pastu bila dah bercinta mesti la nak disusuli dengan pernikahan kan?? Itu pun bg yg betul2 menyintai pasangan masing2 la kan. Yg utk main2 tu kirim salam je la. Cop nak tanye kalo umur tu dah hampir ke 20-an mmg kepala otak tu dok piker pasal cinta??jodoh??kawin?? memang bende tu sentiasa ada dlm pale otak nie ek??x boleh buang jauh2 ke bende2 nie sume ek??rimas jgk kadang2 tu. Tgk sane ade couple, tgk cnie ade couple. Nseb pejam mate x nmpk pape. Kalo nmpk gak mmg parah la penyakit nie.

CINTA tu byk pembahagian tu. Aku rase korg sendiri pun tau kan ape pecahan2 cinta tu. Yg paling Agong of course la cinta Ilahi. Tapi yg kerap berlaku sekarang nie adalah cinta sesama manusia (lelaki & perempuan). Aku rase bende nie lumrah dalam kehidupan manusia biasa. Yg x rase tu ade something wrong lah tu. Aku turut merasai bende yg sama. Perasaan ingin menyayangi dan disayangi tu tetap ada. Cumanya bergantung pada individu itu sendiri utk mengendalikan perasaan masing2. Kalau terus melayan perasaan tu mungkin boleh meroyan kot. Mane x nye dok mikir “org len dah ade psgn. Aku nie x de lg?? mcm mane nie??x laku kah aku??”. Cop sblm korg meroyan bagai nak rak tu pikir blk. Allah s.w.t dah menjadikan semua makhlukNya berpasangan. So don’t worry k. InsyaAllah akan ade seseorang utk dirimu itu. Igt janji Allah lelaki yang baik utk perempuan yg baik & begitu juga sebaliknya. Cuma cepat atau lambat je yg membezakan seseorang itu dengan yang lain. Assobruminal iman. Serahkan hati kita pada seseorang yg benar2 layak memilikinya. Aku nak jdkan suami aku nanti merupakan cinta hatiku yg pertama dan terakhir. Boleh kan??

Ha yg td tu bg sesiapa yg x b’punye lg. Yang dah berpunye tu pulak hati2 jugak ye. X semestinya orang yg bersama kita sekarang nie merupakan jodoh kita. Walau sedalam mana pun cinta kita pada si dia, tetapi jika dia bukan jodoh kita tetap tidak akan bersama juga. So hati2 dalam membuat pilihan. Salah pilih akan membuatkan hati sendiri terluka. Itulah gunanya solat Istikharah. Yg dah berpunya tu jangan letakkan si dia di tangga teratas dlm carta anda. Tapi letaklah di tmpt yg sepatutnya. Jangan diketepikan  Allah swt, nabi Muhammad saw n kedua ibu bapa kita ye kwn2. Jagalah batas2 pergaulan yang selayaknya.

Bg yg baru putus cinta pulak janganlah frust menonggeng pulak. Kalo nak nangis sekali pun cukup la utk 1 hari sahaja. Nak nangis sgt kan?? Nangislah puas2. Kalo itu lah caranya utk melepaskan sakit di hati tu. Yup!! Sgt sakit bila ditinggalkan oleh orang yg kita syg kan?? Tp itulah kehidupan. X semua bende yg kita inginkan kita akan dapat. Mungkin ada seseorang yg lebih baik utk anda di luar sana tu. Kdg2 Allah saje temukan kita dengan org yg salah agar kita dapat perbaiki diri kita utk perhubungan yg seterusnya. Boleh jadi jodoh kita orang yg dah lame kita kenal & boleh jd jgk jodoh kita tu merupakan orang yg baru saja kita kenal. Oleh itu berkawanlah dengan ramai orang. Mungkin salah seorang dari kawan kita itu merupakan jodoh kita kan??

p/s~aku bukan ustazah utk menasihati sesiapa. Hasil tulisan ini apa yg terlintas dlm kepala otakku sahaja. Aku masih memperbaiki diri kearah yg lebih baik.

No comments:

Post a Comment

amal93. Powered by Blogger.

VISITORS

Free Counter

About Me

FOLLOWERS

BLOG ACHIEVER

n

MUTIARA KATA

HARI INI

SEMBANG2 JOM

My Blog List

SOALAN

My Family who always support me...
Prefect's teacher yg mengajarku menjadi seorang pemimpin...
Princess of 5SC1...will miss u...
as my inspiration to be a military...